Jak na genderově inkluzivní jazyk ve firemní komunikaci
Jak správně používat genderově inkluzivní jazyk ve vaší firemní komunikaci? Doporučení pro instituce, podniky a především pro profesionály a profesionálky v oblasti HR, marketingu a interní komunikace, připravila Jana Valdrová, Ph.D., jazykovědkyně a soudní znalkyně v oblasti jmen.
Tento metodický materiál obsahuje doporučení, jak používat genderově inkluzivní jazyk; jak komunikovat a koncipovat texty a promluvy efektivněji, adresněji, uživatelsky přátelštěji. Obecně platí, že genderovou jazykovou reflexi vyžadují tyto složky mluvního projevu.
Proč se zajímat o jazyk z hlediska genderu? “Pro zdvořilost, adresnost, rovnost a odolnost vůči manipulaci,” doplňuje lingvistka a soudní znalkyně Jana Valdrová, Ph.D.
Materiál se zaměřuje především na tyto oblasti:
- Stav informovanosti v ČR a v jiných zemích o genderově inkluzivním jazyce, deset pravidel rozumné argumentace.
- Sebeprezentace: webové stránky organizací a institucí se zřetelem k jejich přátelskosti a vstřícnosti – prostor pro debaty o vlastním webu, v ideálním případě prosím předem zašlete odkazy.
- Práce v týmu, rozšiřování týmů, hledání talentů: ukázka inzerce.
- Interní komunikace
- Jméno a práce s nebinárními identitami: jméno, preferované jméno (vs. zavržené jméno), mluvnický rod.
- Ukázka jazykových doporučení – prostor pro debatu o jazykových doporučeních.
Ke stažení: